Bezpłatna infolinia: +48 800 154 075
Taśmę malarską odkleić należy natychmiast po pomalowaniu powierzchni, aby farba "zachodząca" na taśmę całkowicie nie wyschła! Jeśli odkleimy taśmę dopiero po wyschnięciu farby, odejdzie ona razem z nią, tworząc wyszczerbienie powłoki.
Aby przechować niewykorzystany nadmiar farby, należy:
- Dokładnie zamknąć pojemnik z farbą, tak aby uniemożliwić powietrzu dostęp do produktu.
- Przechowywać zamknięty pojemnik w temperaturach +5°C - +30°C
Jeśli nie zamierzasz korzystać z nadmiaru farby, który pozostał po malowaniu, dowiedz się, czy pobliskie instytucje (szkoły, przedszkola, domy dziecka) nie są nim zainteresowane. Możesz również przekazać go znajomym.
Jeżeli robisz dłuższą przerwę w malowaniu, włóż pędzle i wałki do szczelnych plastikowych torebek, zaklejając je taśmą dookoła uchwytów. To sprawi, że nie wyschną i następnego dnia będą się doskonale nadawały do dalszego użytku.
Po zakończonym malowaniu usuń nadmiar farby na gazetę i umyj narzędzia w pojemniku, zamiast pod bieżącą wodą. Jeśli została Ci jeszcze niezużyta farba, nie wylewaj jej do kanalizacji lub jakichkolwiek zbiorników wodnych.
Nie należy gruntować wcześniej malowanych powierzchni. Grunt nie przenika przez powłoki farb, ale pozostaje na nich. Po wyschnięciu tworzy gładką i twardą powierzchnię, podobną do szkliwa. Taka powłoka powoduje, że wałek ślizga się po niej, co z kolei powoduje, że farba ma bardzo słabą przyczepność oraz krycie. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji, należy całkowicie usunąć warstwę zaschniętego gruntu.
Użycie wałka malarskiego pozwala zaoszczędzić wiele czasu i równomiernie pokryć podłoże farbą. Do gładkich podłoży wystarczy użycie wałka o szerokości od 15 do 22 cm. Należy pamiętać, że długość runa nie powinna być mniejsza niż 1 cm. Bardzo istotna, podczas doboru wałka, jest ocena chropowatości podłoża - im bardziej podłoże jest chropowate, tym dłuższe powinno być runo wałka, aby dokładnie wprowadzać farbę w zagłębienia podłoża.
Malujemy je w podobny sposób jak sufit - rozpoczynając od źródła światła. Przy malowaniu wałkiem, malujemy naprzemiennie ukośne (w kształcie litery V), zachodzące na siebie pasy. Następnie delikatnie opierając wałek o ścianę -nie dociskając go, przesuwamy go po pomalowanych pasach z góry na dół. Ujednolicamy w ten sposób pomalowaną, ale wciąż mokrą powłokę farby, co powoduje, że po wyschnięciu jest ona gładka i jednolita.
Malowanie należy zacząć od najbardziej oświetlonej krawędzi, do najciemniejszej malując równolegle pasami. Pamiętajmy, aby każda kolejna warstwa farby była nakładana obok poprzedniej. Uniknie się wtedy widocznych smug i kontrastowych pasów, dodatkowo uwydatnianych przez oświetlenie.
Każdą warstwę należy nanieść po całkowitym wyschnięciu poprzedniej, w przeciwnym wypadku niewyschnięta farba może odrywać się od podłoża.
Malowanie rozpoczynamy od sufitów. Należy wybrać punkt najbardziej oświetlony i malować w kierunku miejsca, gdzie pada najmniej światła – najlepiej rozpocząć malowanie od strony okna. Najpierw zaczynamy malować miejsca łączeń sufitu ze ścianą. Aby uzyskać najlepszy efekt połączenia kolorów, używamy małego pędzla lub przyrządu do malowania krawędzi. Następnie powierzchnię całego sufitu zamalowujemy szerokim wałkiem. Jeśli malowane pomieszczenie nie ma okna, malowanie należy rozpocząć od innego źródła światła, np. drzwi wejściowych do pomieszczenia.
Chcąc przemalować ciemne kolory jasnymi, aby uzyskać efekt całkowitego, dobrego krycia, należy nałożyć kilka warstw koloru jasnego (np. zamiast 2 warstw należy nałożyć 3 i więcej).
Jako pierwszej warstwy, można użyć białej emulsji marki Nobiles. W ten sposób ”przygaszamy” kolor ciemny, co pozwala uzyskać dokładne krycie przy mniejszej liczbie warstw.
Przed malowaniem tapet (papierowych lub z włókna szklanego) zaleca się użycie, spełniającej rolę gruntu, białej farby marki Nobiles. Należy pamiętać, aby podczas malowania farbą białą nie doszło do rozpuszczenia kleju . Gruntowanie poprzez malowanie na biało, ma na celu redukcję chłonności tapety. Jeśli tapeta posiada motywy graficzne w intensywnych kolorach, malowanie na biało powoduje, że motywy te stają się przygaszone, dzięki czemu jednolitą powierzchnię, uzyskamy nakładając mniejszą liczbę warstw farby kolorowej.
W przypadku podłoży nie gipsowych, czyli nie pylących, takich jak: tynki wapienne lub cementowo-wapienne, do gruntowania wystarczy użyć białej farby np. Nobiles Super Akryl. Malowanie białą farbą ma na celu redukcję chłonności podłoży (mniej nakładanych powłok farby kolorowej) oraz ujednolicenie całej powierzchni, poprzez zakrycie przebarwień, które mogą wystąpić na świeżych tynkach (ułatwia to krycie farbą w kolorze).
Jeśli użyte zostały płyty kartonowo-gipsowe, w miejscach łączenia oraz mocowania używamy szpachli. Miejsca te, po zaszpachlowaniu i wyszlifowaniu, należy zagruntować przy pomocy Nobiles Nobigrunt (zaszpachlowane spoiny są bardzo pyliste i chłonne). Następnie po zagruntowaniu miejsc zaszpachlowanych, całość malujemy na biało. Dzięki temu redukujemy chłonność płyty i ujednolicamy powierzchnie (płyta i spoina wyraźnie różnią się kolorem).
Wyschnięte podłoża gipsowe należy zagruntować przy pomocy Nobiles Nobigrunt. Stosując grunt niwelujemy zarówno chłonność, jak i pylistość podłoża.
Ściany należy jeszcze tylko umyć z kurzu i/lub zatłuszczeń. Do mycia ścian, sufitów można użyć mydła malarskiego z wodą i detergentem, ścierając zabrudzenia szmatką lub gąbką. Malowanie należy rozpocząć, gdy czyszczona powierzchnia wyschnie.
Usuwamy farbę za pomocą szpachelki. Ubytek wypełniamy np. masą szpachlową, czekamy do jej wyschnięcia. Następnie szlifujemy i gruntujemy preparatem Nobiles Nobigrunt.
Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy powłoka dobrze trzyma się powierzchni jest przyklejenie taśmy malarskiej na fragment ściany i gwałtowne jej zerwanie. Jeżeli na taśmie pojawią się ślady farby – koniecznie musimy usunąć starą warstwę.
Farby lateksowe niewiele różnią się od akrylowych. Są ich ulepszoną wersją, a elastyczna formuła sprawia, że są zdecydowanie bardziej odporne na ścieranie i zmywanie. Dodatkowo farby lateksowe dłużej zachowują kolor, gdyż pigmenty w nich zawarte są bardziej odporne na działanie promieni słonecznych. Często są one też gęste w konsystencji, więc nie kapią, świetnie kryją i bardzo szybko schną. Doskonale działają w wilgotnych miejscach takich, jak łazienka, czy kuchnia.
Do farb akrylowych i lateksowych zaleca się używanie wałków welurowych, futrzanych lub sznurkowych.
Produkty wodne zaleca się nakładać jedynie pędzlami z włosiem syntetycznym np. poliestrowym, nylonowym. Ponieważ włosie naturalne wchłania zawartą w farbie wodę i pęcznieje robiąc się przy tym niezdatnym do prawidłowego malowania. Przez to farba ciężko się rozprowadza. Powstają „sznary” (ślady po pędzlu), co powoduje, że po wyschnięciu uwidaczniają się defekty i powłoka nie jest gładka.
Taśmy używamy do zabezpieczania miejsc łączących ścianę z podłogą, okna z drzwiami lub gdy malujemy dwoma kolorami jedną ścianę.
Nie. Jedynym polecanym rozwiązaniem, jest przed malowaniem, uprzednie zagruntowanie malowanej powierzchni.
Nie zaleca się mieszania kolorów jednego produktu (np. Nobiles Pory Roku), a tym bardziej produktów innych, nawet tej samej marki. Mieszając ze sobą dwa kolory farby, napowietrzamy ją. Ze względu na jej napowietrzenie, podczas malowania, na powierzchni mogą pojawić się smugi w różnych odcieniach tego samego koloru . Ponadto, proces mieszania nawet tych samych produktów w różnych kolorach nie gwarantuje uzyskania pożądanej barwy i odcienia.
UWAGA: dwa różne produkty wymieszane ze sobą, ze względu na różnice recepturowe, mogą ulec uszkodzeniu, co w efekcie zniszczy malowaną powłokę.