Bezpłatna infolinia: +48 800 154 075
Warunki pracy maszyn rolniczych są wyjątkowo wymagające. Wystawienie na długotrwałe działanie promieniowania UV, deszczu, śniegu, wilgoci czy zmiennych temperatur nie pozostaje bez wpływu na metalowe elementy czy karoserię. Do tego dochodzą kolejne zagrożenia: kontakt z nawozami sztucznymi, smarami i olejami, uporczywe, trudne do usunięcia zabrudzenia. W związku z tym malowanie traktora to nie tylko zabieg pielęgnacyjny czy estetyczny – dzięki odpowiednim produktom do metalu czy farbom do maszyn rolniczych zabezpieczymy elementy konstrukcyjne przed zniszczeniem oraz rozwojem korozji.
Malowanie maszyn rolniczych: przygotuj podłoże!
Przy malowania maszyn rolniczych bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie podłoża. W związku z warunkami pracy sprzęty i pojazdy wykorzystywanie w rolnictwie są zazwyczaj mocno zabrudzone, zaczynamy więc od ich bardzo dokładnego umycia, najlepiej z użyciem myjki ciśnieniowej oraz detergentu, dzięki któremu pozbędziemy się wszystkich zabrudzeń. Usuwamy kurz, piasek, plamy i naloty organiczne. Następnie, po wyschnięciu maszyny, należy dokonać dokładnych oględzin powierzchni powłok malarskich. Jeśli stara warstwa farba łuszczy się lub odstaje, musimy ją z tych miejsc usunąć. Na koniec matowimy podłoże za pomocą papieru ściernego – aby nowa warstwa farby uzyskała dobrą przyczepność, osuszamy ją i odpylamy.
Farby do maszyn rolniczych: co wybrać?
Malowanie maszyn rolniczych to zadanie, do którego należy odpowiednio się przygotować. Kluczowy jest wybór najlepszego produktu. Warto zdecydować się na emalię, która zabezpieczy maszynę przed szerokim spektrum zagrożeń. Możemy postawić na specjalistyczną farbę do malowania ciągnika lub trwałą farbę do metalu. Jakimi kryteriami powinniśmy się kierować? Szukamy produktu pozwalającego na uzyskanie powłoki o bardzo dobrych właściwościach mechanicznych oraz dużej odporności na działanie czynników chemicznych i atmosferycznych. Takie wymagania spełnia m.in. dwuskładnikowa emalia poliuretanowa Nobiles Nobikolor-Pur. Pożądane właściwości zyskuje w duecie z utwardzaczem. Jest przeznaczona do stosowania jako warstwa nawierzchniowa w wymalowaniach konstrukcji stalowych, urządzeń mechanicznych, maszyn rolniczych itp.; wytrzymuje kontakt z wodą, jest odporna na działanie olejów, wysokich temperatur, a wraz z odpowiednim podkładem zapewnia ochronę przed korozją. Co więcej, występuje w 81 kolorach, posiada ponadto wysokie i trwałe walory dekoracyjne, to zatem doskonałe rozwiązanie dla osób, które na równi z wysokimi parametrami technicznymi cenią sobie estetykę.
Nasze wymagania spełni również emalia Nobiles Chlorokauczuk. Tworzy powłoki charakteryzujące się wysoką elastycznością i odpornością na czynniki atmosferyczne. Wytrzymuje okresowy kontakt z wodą, działanie rozcieńczonych kwasów i zasad, jest ponadto odporna na uderzenia.
Jak pomalować traktor?
Przystępujemy do malowania! Najpierw na małej powierzchni wykonujemy wymalowanie próbne. Jeśli po wyschnięciu farby powstanie niepożądany efekt, wtedy należy całkowicie usunąć stare powłoki malarskie i na nowo przygotować podłoże do malowania. Jeśli odsłonimy podłoże, konieczne będzie zastosowanie specjalnego podkładu – takiego, który zapewni skuteczne zabezpieczenie przed korozją. Egzamin zda np. Nobiles Podkład Poliuretanowy (szczególnie, jeśli zależy nam na wysokich walorach dekoracyjnych powłoki) oraz pokład ftalowy Nobiles Nobikor (w przypadku, gdy walory dekoracyjne nie są aż tak istotne) który zwiększy przyczepność powłoki do podłoża.
Renowację maszyn rolniczych zaczynamy od nałożenia dwóch warstw podkładu. Po dokładnym wyschnięciu wyrobu (informację o czasie schnięciu znajdziemy na opakowaniu) powinniśmy zmatowić podłoże. Po odpyleniu powierzchni rozpoczynamy malowanie dwuskładnikową emalią. Przygotowujemy wyrób: mieszamy składniki według instrukcji, dodajemy utwardzacz. Malowanie traktora przeprowadzamy w pogodny, ciepły i bezdeszczowy dzień. Optymalna temperatura otoczenia wynosi ok. 20°C, względna wilgotność nie powinna zaś przekraczać 70%, dlatego na przeprowadzanie tego typu prac wybiera się zazwyczaj sezon wiosenny lub letni. To bardzo istotne: warunki malowania zadecydują o czasie schnięcia wyrobu, czyli jednocześnie o właściwościach uzyskanej powłoki. Nakładamy dwie warstwy emalii za pomocą pędzla lub wałka – najpierw na trudnodostępne fragmenty, następnie na większe powierzchnie.
O malowaniu ciągnika powinniśmy pomyśleć, kiedy tylko na karoserii zauważymy pierwsze ślady korozji. Dzięki precyzyjnemu przeprowadzeniu prac oraz wykorzystaniu specjalistycznych produktów ponowny remont będzie konieczny dopiero za kilka kolejnych lat.
Emalia poliuretanowa Nobiles Nobikolor Pur: doskonałe nawierzchniowe zabezpieczenie metalu. Wzmocniona utwardzaczem E! Trwała ochrona przed uszkodzeniami.
Emalia poliuretanowa do metalu, dwuskładnikowa
Wykończenie
wysoki połysk
Wydajność
do 11 m2/l
Nobiles Chlorokauczuk przeznaczona jest do ochronno-dekoracyjnego malowania powierzchni: stalowych, żeliwnych i betonowych na zewnątrz.
Emalia chlorokauczukowa do betonu i metalu
Wykończenie
połysk
Wydajność
do 12 m2/l
Farba podkładowa do metalu Nobiles Nobikor: zabezpieczenie przed korozją i doskonała przyczepność. Podkład idealny pod produkty ftalowe i chlorokauczukowe
Antykoryzyjny podkład ftalowy do metalu, farba ftalowa do gruntowania
Wykończenie
matowe
Wydajność
do 12 m2/l